søndag den 28. juni 2015

Hvide linseperler og blå ovale perler...


Jeg tog mig en velfortjent fridag i går, og hyggede med at sy perlekæder -- 2 stk.

Jeg syede først denne enkle perlekæde med hvide store ferskvandsperler i linseform.  

Men fordi at den ser enkel ud, betyder det ikke at den er enkel og nem at sy.  Tvært imod!  Denne type perle er svære at arbejde med pga. den flade bagside.  Det kræver snilde, koncentration og tålmodighed.  

En perlekæde skal helst ikke være slap, men med denne type perler, er man nødt til at at give plads for at kunne få nålen i gennem, og det betyder at man hele tiden er en knude bagefter i forhold til at stramme op.  Så man skal holde tungen lige i munden, så at sige.  

Selve afslutningen er også svær netop pga. perlens flade bagside.  Det er i disse tilfælde at jeg ofte må ofre en nål, som jeg nævnte i indlægget om materialer og vejledning til perlesyning.  Det var også tilfældet i går.

Den anden perlekæde jeg syede, var en ren "walk-over" sammenlignet med linseperlekæden.  Den voldte ingen vanskeligheder.  Det var Dorthes perlekæde, som skulle ha' ny lås.  Den gamle var gået i stykker, og hun ville i øvrigt også hellere ha'  en magnetlås.  Så det har hun fået :-)


/Bella

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...