søndag den 4. august 2024

Om igen på halsedissestrik...

 

Jeg har strikket denne halsedisse, som er en ommer.  Den er på ingen måde noget at prale af, og så alligevel.  

Prøv lige at se hvor flot garnet spiller, og hvor smuk farvemeleringen er.  Og Ditte Larsens anbefaling om at vende vrangsiden ud, er også god.

Fejlene som jeg har lavet kan også vendes til noget positivt, for hvis formålet med sommerferien er ikke at tænke på noget, så er jeg lykkedes med det. 

 

Jeg har strikket halsstykket alt for langt.  Opskriften skriver 30 cm, og jeg har strikket 36-37 cm.  Spørg ikke om hvorfor.

Efter halsstykket tager man ud på hver 2. omgang.  Jeg har taget ud på hver omgang.  Spørg ikke om hvorfor.  Jeg har som resultat fået (håbløse) flæsespidser. 

Men garnet har den struktur som jeg ønsker, og jeg har længe ønsket mig denne halsedisse.  Derfor trevler jeg op så det passer med 30 cm halskant og tager retmæssigt ud på hver 2. omgang.

Jeg strikker efter opskrift af Ditte Larsen fra hendes fine strikkebog "Hammershøj på pindene: Strikket tilbehør"

Første gang jeg strikkede halsedissen var det en prøveudgave, og også som sommerferiestrik.  

Næste gang skulle være den ultimative udgave, og desværre blev jeg så frygteligt fejlvejledt ved garnkøb i den fysiske butik i Garnudsalg.  Halsedissen blev tung og helt forkert i udtrykket, og hvad værre var, jeg endte med at have for lidt garn, og i butikken havde de heller ikke mere i den ønskede farvekode.  Det projekt blev helt og aldeles skrinlagt.


En pudsig ting ved opskriften er, at den ikke beskriver hvor mange omgange med udtag man skal lave, eller hvor lang udtagsstykket skal være.  Opskriften skriver derimod "Strik udtagninger på hver 2. omg. til der er ca 20 m garn tilbage".  Hrmmm??

Jeg har derfor sjusset mig frem til, ved at kigge på skitsen i bogen, at halsstykke og udtagningsstykke er ca. lige lange., dvs. 30 cm hver. 

Jeg strikker i det efterhånden velkendte garn fra Garnudsalg (se evt. her, og her og her) på pind 4,5 som opskriften foreskriver.

/Bella

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...