søndag den 9. april 2017

Endedupper med øje...


Jeg har længe tænkt over, hvordan man kan montere og/eller lave endedupper med øje.  Sagen er, at Jette har en meget smuk smykkelås, som kræver at endedupperne har et øje.  Uden at have løst den udfordring, kan hun ikke rigtig sætte gang i en (stor-) produktion af perlekæder til netop den lås.  Det er da for ærgerligt, for sådan en smuk lås skal bruges :-) 

Det lyder enkelt, men er ikke sådan lige til.  De eneste endedupper, som hun og jeg har kunnet finde, er af typen som på perlekæden med de rosa ferskvandsperler.  Her er vi dog kraftigt udfordret af, at endeduppen afsluttes med en hul kop uden mulighed for at fæste perletråden i.  Normalt limes perlekædens ende fast med lim eller lak i den hule kop, men det passer dårligt til den syteknik, som Jette og jeg anvender.

Jeg har derfor prøvet at montere netop denne slags endedup ved, at lave en prop af trådforstærker (28 mm langt stykke trådforstærker), som jeg har ladet udfylde hulrummet i koppen, og ellers sy videre som man plejer.  Men jeg ikke helt tilfreds.  Den slutter ikke helt til og jeg er heller ikke overbevist om, at den kan blive siddende, og med andre ord reelt holde til at bære perlekæden.  Og det skal den jo.


Men jeg har også udtænkt en anden løsning, som man kan se på perlekæden med de forskelligfarvede ferskvandsperler.  En løsning som er så indlysende enkel, og måske derfor også meget bedre :-)  Den er i hvert faldt nem og enkel at lave, er stabil og holder, og jeg er endvidere ret overbevist om, at den også er smukkere i Jettes type af lås.  

Jeg har ganske enkelt fæstnet en øsken i forlængelse af de almindelige dupsko, som vi anvender til smykkelåse.  Det er nemt, den sidder godt, og grundlæggende handler det om at justere størrelsen i forhold til længde/højde på dupskoens hals samt størrelsen på øjet i forhold til låsen.  Her har jeg brugt, hvad jeg lige havde ved hånden (altså hvad der allerede lå i perlebakken, uden at jeg skulle rejse mig :-)).  Men når Jette og jeg snart sætter hinanden stævne, skal vi raffinere denne løsning :-)

/Bella

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...