søndag den 13. juli 2014

Slut med mussel-inspiration...


Jeg har modtaget brev fra Royal Copenhagen's advokater om, at jeg krænker Mega Mussels rettigheder ved at tegne look-alike-musselblomster på sten og krympeplast!  Og mindst lige så slemt, at jeg tillader mig at forære mine hjemmetegnede sten og fingerringe væk (som ikke engang er en tro kopi, men blot inspireret af mussel-mønstret og slet ikke i Mega-størrelse.  Hrmm?!). 

Der trues med bål og brand!

Jeg er overrasket og skuffet.  Meget skuffet.  Royal Copenhagen burde være smigret over, at glade krea-tosser over det ganske land godt kan lide musselmønstret, for jeg er jo ikke den eneste der er inspireret.  Måske du/I også har fået brev?  Netto må også hellere tage sig i agt.  Royal Copenhagen burde se det som en inddirekte positiv branding af deres produkter, og glæde sig over det, men det gør de altså ikke.  

Det er ærgerligt med sådan et brev, og den tekno-kratiske tone i brevet, for alle der kender Bellas bedrifter ved, at det er en hobby-krea-blog, som sikrer at jeg parallelt med mit arbejde får slappet af med lidt krea.  Bare engang imellem.  Det er bloggens eneste og fineste formål.  Bloggen er ganske harmløs.  Altså i de flestes øjne.

Nå, men nu gør jeg som der kræves.  Jeg fjerner alt mussel-relateret indhold i indlæg på bloggen.  Jeg ved godt, at det kommer til at give rod og dårlige oplevelser på bloggen.  Det beklager jeg.  Men sådan er det.  

Når sommerferien er slut, så vender jeg sagen med gode og kompetente kolleger med viden om ophavsret.  Bare for god ordens skyld.

Kh.
Bella

20 kommentarer:

  1. Hold da op! Tænk at de gider at spilde krudt på det - det er jo ikke fordi du sælger deres design eller noget.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christina! Ja, det må du nok sige.
      Kh. Bella

      Slet
    2. Christina, lad mig også lige tilføje et stort tak for din kommentar. Den luner rigtig meget og gør mig glad.
      Kh. Bella

      Slet
  2. De skulle rent ud sagt skamme sig, pinligt. :-( :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sandra! Tusind tak for din opbakning. Du har ret, de skulle skamme sig.
      Kh. Bella

      Slet
  3. Royal Copenhagen’s advokater får travlt, hvad med alle dem som har malet det på deres væg, stole, o.s.v
    sikke noget pjat

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de får travlt. Helt enig, sikke noget pjat!
      Tak for din kommentar -- den luner.
      Kh. Bella

      Slet
  4. Hej Bella.
    Jeg har et (kommende) indlæg på min (kommende) blog (der er under opbygning), hvor jeg nævner disse sagsanlæg, som Royal Copenhagen mfl laver. Det er ikke en direkte kritik af dette (selvom jeg personligt synes det er ærgerligt og unødvendigt), men det er mere et infoopslag, da jeg har tegnet en del med inspiration fra RC, Kay Bojsen mv., og det vælger jeg at slette.
    Er det okay jeg linker til dette indlæg?
    MVH Johanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Johanne. Ja, du må gerne linke til mit indlæg. Held & lykke med den nye blog.
      Kh. Bella

      Slet
  5. Hvor mærkeligt at de gider at bruge tid på sådan noget.... Der går jo intet fra dem, de får kun lidt reklame for deres design. Nå men det var da trist. Jeg går ikke ud fra, at det holder dig fra at male. Du må bare lade være med at ligge biller på af det du laver :D Det er i øvrigt super flot det du maler :-)
    Kh. Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg synes også at de skulle være smigret, men det er de ikke. Desværre. Tak for kommentaren og de søde ord -- det luner :-)
      Kh. Bella

      Slet
  6. Ej hvor ærgerligt de går så hårdt til værks. Jeg kunne, som andre skriver, forstå hvis du solgte sten/det du maler med mussel-inspiration. Hvad mon de gør ved dem der har fået mønsteret tatoveret?
    Op med hovedet selvom det kan synes svært :-)

    SvarSlet
  7. Ja, det er lidt overvældende sådan som de turer frem. Jeps, jeg holder hovedet højt :-) Og al opbakningen gør det lettere -- mange tak!
    Kh. Bella

    SvarSlet
  8. oh my god altså! Det er da ikke mere end nogen uger siden af Netto solgte op til flere ting der i dén grad lignede noget som var inspireret af Royal Copenhagen. Det blev der da ikke gjort noget ved? Måske man skulle overveje at vælge sine kampe med lidt mere omhu og overveje om der ikke er forskel på at kopiere og føle sig inspireret af. Ikke i orden, og spild af tid!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det må du nok sige. Jeg er helt enig. Tak for din kommentar -- den luner!

      Slet
  9. Faldt lige over dit indlæg. Nu ved jeg da snart ikke om jeg tør vise at jeg har tænkt mig at tegne fødselsdagsinvitationer med det musselmalede mønster. Nå, men det må komme an på en prøve. Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Næ, det kan jeg da godt forstå...for det var en ret overvældende og skræmmende oplevelse.
      Men du kan jo altid indlede dit indlæg med at pointere, at du ikke reklamerer, annoncerer eller sælger. For det går de meget op i. Og så er det iøvrigt ikke forbudt at tegne musselblomster :-)

      Slet
  10. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  11. synd. men vend det positivt og bliv lidt smigret over at de synes dine sten er så flotte,at de ligefrem føler sig truet ;D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, du kan ret i, at det er sådan det skal anskues, når nu ikke de følte sig smigret :-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...