søndag den 6. juli 2014

Det svage led...


Den anden dag kom Lene med sin smukke perlekæde med de store chunky og rustikke sorte ferskvandsperler, fordi det ene mellemled var knækket.  Sådan er det med prototyper og beta-versioner, de er endnu ikke helt gennemtestede og perfekte.  


Men det var nu alligevel træls.  For mellemleddet er perlekædens absolut svageste led, forstået på den måde, at fejler det, skal hele perlekæden laves om.  Det er ikke bare perlerne der skal syes om, eller båndet der skal skiftes.  Nej, det er begge dele, for at kunne tilføje nyt mellemled.  OK, nogen gange kan man måske genbruge båndet, men ikke i dette tilfælde.

Mellemleddet på Lenes perlekæde var knække i den samling der var på ringen, og som jeg har klemt og trykket på i processen med at formen ringen til en trekant.  Nu har jeg lavet et helt nyt mellemled, hvor jeg så vidt muligt har undgået at klemme og trykke på samlingen. 


Hvad betød et knækket mellemled i forhold til reparation?
Det betød at:
  • Nyt mellemled blev lavet
  • Båndet blev klippet af perlekæden
  • Perlekæden blev klippet op
  • Og trådet op på ny perletråd
  • Perlekæden blev syet og monteret med mellemled i hver ende
  • Bånd blev målt op og klippet
  • Enderne på båndet blev syet i hånden, for ikke at flosse
  • Båndet blev syet på hvert mellemled -- i hånden

Det er faktisk et større arbejde bare pga. et svagt led.  Jeg må derfor finde en mere holdbar løsning på stabile mellemled.  

Men når alt det er sagt, og jeg selvfølgelig hellere havde set, at mellemleddet ikke var gået i stykker, så var det alligevel lidt en luksus, at få lov til at lave Lenes perlekæde.  For i disse tider med eksamener, censur, studieordningsrevisioner, specialevejledning og meget mere lige op til feriestart, så er der ikke meget tid til kreative sysler.  Det var derfor dejligt, at jeg lige var nødt til, at hygge mig med, at lave Lenes perlekæde :-)

Kh.
Bella

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...