torsdag den 9. marts 2023

Sophie scarf...

Jeg melder mig i flokken af begejstrede strikkere af Sophie scarf fra PetitKnit.  Det er et fint lille og enkelt tørklæde, som er særdeles velegnet som TV-strik -- eller rejse-strik, for den sags skyld.

Det minder til forveksling om Langelinje-sjalet af Liselotte fra Garnudsalg, men der er et par forskelle, udover at Langelinje-sjalet er større.  Jeg har strikket flere Langelinje-sjaler i rester af Blackhill Højlandsuld, (se dem her), og kan også varmt anbefale det.

Sophie-tørklædet har en enklere åbning og begyndelse på i-cord-kanten end Langelinje-sjalet, og udtagning er også en smule mere raffineret og elegant.  Men ellers, ja, same-same, retriller og i-cord-kant, hvor man jo reelt selv bestemmer størrelsen på tørklædet.

Jeg slog først masker op i Blackhill Højlandsuld i mørk rosa, og fortrød så.  Det har jeg siden fortrudt igen, for højlandsulden er vidunderlig og blød efter vask.  Så jeg har planer om igen at slå masker op i højlandsulden.

Jeg slog dog i stedet op i en anden rest jeg havde liggende.  Det er et garn jeg har købt på Kreative dage-messe sammen med Louise i 2019.  Jeg er næsten sikker på, at det er fra det schweiziske garn-firma Lang.  Uanset, det er et flot garn med et smukt farveskift, og nu får det chancen som et Sophie-tørklæde.

Men så blev jeg også inspireret af en kunde hos Garncafe Madsine (som jeg så på Instagram), der havde strikket Sophie-tørklædet i en kombination med alpakkasilk og silkmohair.  Derfor har jeg fundet garn frem fra lageret til en luksusudgave i alpaca og silkmohair.

For det ikke skal være løgn overvejer jeg også en fjerde udgave, som nok ville få Mette fra PetitKnit til at ryste opgivende på hovedet, men, men, men...

Jeg har en cone med kollektionsgarn i bordeaux og sølv som er en slags båndgarn.  Jeg har købt garnet hos Garnudsalg for en slik.  Kender du det lille rum de har med alle mulige mærkelige garner i alle mulige tænkelige og utænkelige kvaliteter?  Conen stod på hylden der for et stykke tid siden og glimtede med sit garn, og jeg kunne ikke modstå den.

Så jeg tænker, at et Sophie-tørklæde -- eller sjal -- i en grovere udgave med glimmer også kunne være flot.  

Vi får se.  

I første omgang gælder det den farveskiftende udgave. 

/Bella

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...