fredag den 22. november 2013

Juvelbøger...


Jeg har tidligere nævnt, at jeg er smykkenørd, og derfor elsker jeg også bøger om ædelstene,  juveler og smykkesæt.  Her nogle af mine favoritsmykkebøger:


Favoritten over alle er bogen om ”Juvelerne i det danske kongehus” og dernæst bogen om rubinsættet.  



Bogen om titlen "Eventyrlige rubiner" handler om rubinsættets historie og forandring gennem 200 år, med særligt fokus på den seneste forandring og tilpasning til kronprinsesse Mary.   


Meget overraskende (i hvert fald for mig) beskriver bogen også det diadem, som kronprinsesse Mary fik af dronning Margrethe og prins Henrik i bryllupsgave.  Bogen fortæller (og viser), hvordan at der er blevet lavet et ekstra diademstel, som er smykket med gyldne Akoyakulturperler.  Det er god bonusinformation :-)  


Bryllupsdiademet er et multifunktionelt smykke, som kan tages af det oprindelige diademstel, sådan at diamantdelen kan bruges som halssmykke.  Nu kan halssmykket også monteres på det nye perlebesmykkede diademstel.

Ved den seneste gallamiddag i kongehuset (i forbindelse med besøget af Vietnams præsidentpar) havde Mary bryllupsdiademet på, men ikke med det nye stel.  Så jeg venter stadig spændt på, at se det nye diademstel in action :-)

Bogen om rubinsættet fik jeg i adventsgave sidste år.  Forfatteren Nina Hald har netop i dag udgivet en ny bog "Smaragder -- slebet skønhed", hvor bl.a. smaragdsmykkesættet fra kronjuvelerne beskrives.  Den bog har jeg fluks skrevet på adventsgaveønskesedlen, alternativt julegaveønskesedlen :-)

Ha' en skøn weekend,
Bella

2 kommentarer:

  1. Kære Bella
    Det ser ud som om vi begge er store fans af Nina Halds bøger :-) Jeg har heldigvis fået dem alle sammen samlet sammen i løbet af årene (ikke mindst, fordi jeg kender Nina personligt).
    Derfor fik jeg også mulighed for at købe et restparti af hendes bog om guld, inden de udgik fra forlaget. Hvis du mangler denne i samlingen, er du velkommen til at kigge forbi min butik i København, hvor du kan købe den. Alternativt kan du sende mig en mail på design@castens.com.

    Kh
    Karin
    castens.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Karin.
      Tak for din betænksomhed og ikke mindst for kommentaren her på bloggen. Jeg vil med glæde kigge ind i din butik, når jeg ved lejlighed er i København. Nu har jeg indtil videre nydt at kigge på din hjemmeside og læse din blog -- sikke nogle smukke, eventyrlige smykker du laver!
      Kh. Bella

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...