fredag den 10. april 2020

Svigermors perlekæde...


Jeg har syet min svigermors perlekæde om, og sat ny lås på.  Aller helst havde hun ønsket, at jeg kunne forlænge perlekæden med et par ekstra perler.  Men jeg har ikke flere af disse meget store, blå-sorte, rustikke ferskvandsperler -- desværre.  (Og endnu mere desværre, for jeg kunne også godt tænke mig en perlekæde med denne slags perler :-))  

Vi var derfor nødt til at tænke i alternative løsninger, så perlekæden fortsat kan bæres, selvom at den trængte til at blive forlænget.


Perlekæden var oprindelig monteret med dupsko, som passer til f.eks. Lynggaards smykkelåse.  Men for at få mere længde på perlekæden, har jeg erstattet dupskoene med en stor, aflang massiv lås i børstet sterlingsølv, som forlænger kæden med 3,5 cm.

Men inden jeg nåede så langt, blev perlekæden lagt i blød i lunkent vand med et par dråber parfumefri opvaskemiddel.  Den trængte til at blive tørret af, for fedt og cremer sætter sig på perlerne, når man har dem på.  I tillæg duftede den ret kraftig af parfume.  Hvilket ikke er overraskende, når man tænker på, at det er en perlekæde min svigermor bruger, når hun skal ud.  

Men det er en god idé at holde igen med parfume, da det kan skade perlerne.  Jeg har tidligere skrevet et indlæg om pleje af perlekæder, læs det her.


Perlekæden (ikke løse perler) lå i blød i en lille times tid, hvorefter de blev skyllet i lunkent vand og tørret af med en blød bomuldsklud.  Først nu klippede jeg perlekæden op, og lagde perlerne til tørre i den originale rækkefølge.

Perlekæden er syet på tyk perletråd, slået af fire tråde, med knude mellem hver perle.  

Jeg håber, at perlekæden passer nu.  Og ikke mindst, at min svigermor synes om løsningen med låsen.  Ellers er næste forslag at perlekæden tilføjes små ferskvandsperler i samme farve som de store perler, enten mellem hver eller hver anden perle.  Men ganske som at den nye lås har ændret perlekædens udtryk markant, så vil tilføjelsen af små perler også gøre det.  


/Bella

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...