onsdag den 15. januar 2020

Strømpestrikning -- og begyndervanskeligheder...


Jeg fik strømpegarn og smarte, begyndervenlige strømpe-strikkepinde i julegave af mine forældre samt et lille hæfte med inspiration og opskrifter på strikkede strømper.  Jeg har bladret hæftet igennem mange gange, og kigget på flere af opskrifterne (mest de lette), men er hver gang gået i stå, fordi de beskriver hvordan der strikkes ved anvendelse af 4 eller 5 pinde.  Og ikke med 3 pinde, som man gør som med mine nye strømpepinde.  

Men så fik jeg en idé!!!

Jeg ville spørge Lene, om hun ikke kunne lære mig at strikke strømper.  Lene er skolelærerinde = pædagogisk tilgang!  Snedigt, ikke sandt?  Og det bliver bedre, for hun er ikke en hvilken som helst skolelærerinde, men også håndarbejdslærerinde!!  Super snedigt!!

For med med fælles hjælp, skolelærerinde og professor, så måtte vi kunne give mig de fornødne strikkekundskaber.  

Som sagt, så gjort -- så langt, så godt! :-)

Lene startede med at give mig en folkeskoleelev-venlig strikkeopskrift, som proklamerer: "Dette er opskriften på den enkleste "grundmodel"".  Det var her jeg fejlagtigt troede, at det ville blive en walk-over at lære strikke strømper.  Men man har vel lov at være glad og naiv :-)

Da jeg holdt Lene op på aftalen, gav hun mig "lektier" for (via SMS), sådan at når vi mødes, er jeg i gang med at strikke på skaftet på strømpen, og helst så langt, at jeg skal i gang med hælen.  For det er åbenbart hælen der er udfordringen.  

Vi skal mødes nu på fredag.

Og lad mig lige tilføje, at den der folkeskoleelev-venlige begynderopskrift på strømper, hverken er venlig eller pædagogisk.  Den kan selvfølgelig skyldes af folkeskoleelever er klogere end mig.  Det vil jeg ikke udelukke.

Men lad mig være ærlig at sige, at jeg var udfordret længe inden hælen.  Jeg var udfordret allerede inden jeg kom i gang.  For hvordan slår man masker op på strømpepinde, hvordan fordeler man maskerne, hvordan får man dem samlet, så man kan strikke rundt?  Alt dette siger opskriften ikke noget om.  Den anfører bare: slå masker op på pind 2½, strik rib (3 cm), skrift til pind 3 og strik ret til ønskede længde!

Søgning på nettet om, hvordan man strikker med de nye pinde, var heller ikke til megen hjælp.  Så jeg endte med at søge på hvordan man strikker strømper på almindelig vis -- helt fra begyndelsen, inkl. hvordan man slår masker op.  Det var til nogen hjælp, men ændrede jo ikke ved det faktum, at jeg strikker med færre pinde.

Og fordi jeg havde fundet en guide, er jo ikke det samme som, at det er let.  Det var ikke let.  Pindene er små og glatte, og der er ikke noget at holde på, og de smutter for mig og maskerne falder af.  Jeg måtte hele tiden trævle op og starte forfra, fordi jeg lavede en eller anden tåbelig fejl.  Det skete vel omkring 10 gange.  Mindst!  For hver gang blev garnet mere og mere trevlet og knapt så bruger- og begyndervenligt.  Altså det var op ad bakke!! 

Til sidst var jeg så frustreret, at jeg søgte på nettet og fandt strømpepindeproducentens vejledning på tysk og engelsk om hvordan man slår masker op og fordeler maskerne på begge pinde -- som er så indlysende enkelt og genialt, at jeg burde have gennemskuet det med det samme -- og hvordan man strikker strømper.  Det skulle jeg selvfølgelig have gjort fra begyndelsen, men jeg kunne ikke overskue også at skulle forholde mig til fremmedsprog, når jeg samtidig skulle kæmpe med strømpestrikkeriets udfordringer.

Som sagt, så langt, så godt :-) 

Men når sandt skal siges, så er jeg vist egentlig bare i gang med at lære mig selv at strikke strømper :-)

/Bella

2 kommentarer:

  1. Hold da op for en udfordring du har givet dig selv,flot at du ikke opgav inden du fandt ud af det.-du ser ud til at være godt på vej😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg håber, at jeg er godt på vej, for det er i dag jeg skal udfordres af hælestrik :-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...