søndag den 8. april 2018

Armbånd med metalbøjle...


Jeg har lavet et nyt armbånd -- et armbånd med metalbøjle (og bling!) og tynd lædersnor.  

Enkelt og elegant og også lidt råt -- alt i alt, ret flot! :-)


Armbåndbøjle og lædersnor er fra Endlessleather (kig evt. her under jewellery findings og her under round leather cords).

Lædersnoren er metal-farvet og måler 1,5 mm i diameter og sælges i stykker af en meter.  For at kunne fylde hullet i armbåndet, hvor lædersnoren limes fast, skal der bruges tre stykker lædersnor -- det giver samlet seks ender som limes fast i hullet på armbåndet.

Det er en type armbånd, som jeg synes skal sidde lidt tæt, men samtidig også ha' snor nok til at kunne lukkes.  Efter at ha' målt mig frem, klippede jeg tre stykker snor af hver 22 cm.  (Jeg har et almindeligt slankt håndled).


Jeg limede lædersnorene fast med to-komponentlim.  Den kan jeg anbefale af flere grunde:
  • Den er tyk, og derfor nem at arbejde med, da den ikke løber for en.  Det betyder også at den sætter sig mellem snorene og binder bedre.  
  • En anden fordel er, at den er 2 timer om at hærde, man har derfor arbejdsro, og skal ikke skynde sig.  Dermed ingen stress :-)
Men fordi limen er tyk, skal man passe på ikke at smøre for meget lim på, så limen presses op og bliver synlig.  Læg en klat lim i bunden på armbåndsbøjlen, og træk et tyndt lag op ad bøjlens indersider (jeg bruger en tandstik).  Sørg for at der forbliver noget lim i bunden, som læderenderne kan presses ned i.

Når denne lim er hærdet er den ufattelig stærk og kan tåle brug.  Men den skal lige ha' lov til at hærde :-)



 /Bella

3 kommentarer:

  1. Hvor er det smart. Hvor får man fat i den sølv ringen ( eller hvad det hedder😊) Jeg kunne rigtig godt tænke mig at lave en lign. hvis det er ok med dig. 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe!
      Du finder den lige her:http://www.endlessleather.com/jewellery-findings/zamak/closures/bangle-part-with-crystal-rhinestone
      Og ja, det er helt OK med mig :-)
      God fornøjelse!
      /Bella

      Slet
  2. Mange tak for hjælpen. Mvh Dorthe

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...