lørdag den 30. maj 2026

Dronning Sonjas kjoler på Nationalmuseet i Oslo…


Jeg var på Nationalmuseet i Oslo med en kollega, Louise, i torsdags.  (Louise, er hende jeg syede denne perlekæde til).

Det er eksamenstid, og der er supertravlt, så det føltes lidt som at pjække, da vi efter arbejde tog på Nationalmuseet, som ligger tæt ved Aker Brygge.

Vi var ikke længe om at beslutte at udstillingen vi ville starte med var den med dronning Sonja og dronning Mauds haute couture-kjoler.  Smukke, smukke kjoler i fantastiske design, stor skrædderkunst og veludført håndværk.

Den første kjole som fascinerede mig var den som modeskaber Erik Mortensen designede til dronning Sonja i forbindelse med at kong Harald og dronning Sonja i 1991 overtog tronen i Norge.  Det er en klassisk Erik Mortensen.

Men vi havde ikke været der længe, før der over højtaleren lød: “Nationalmuseet lukker om 15 minutter”.

Vi troede det var løgn, for vi var lige kommet.  Men det viste sig at museet var gået over til sommeråbningstid og lukkede kl. 17:00.  Det havde vi ikke tænkt på at tjekke.

Jeg nåede lige at beundre et par kjoler mere, før vi måtte gå til garderoben og findes vores ting.



Vi fortrak til Aker Brygge, som er en promenade ved Oslo havnefront, hvor vi købte en is, som vi spiste mens vi kiggede på folk og færger.


Mens vi opdaterede hinanden på stort og småt og drøfte nylige tiltag på universitet, eller mangel på samme, nød vi også den flotte udsigt til Akershus slot og fæstning på Akersnæs.

/Bella

lørdag den 23. maj 2026

Foundation-cardiganen er forlængst blevet færdig...

 

Foundation-cardiganen er som sagt strikket færdig for længst.  Jeg har taget den med til Oslo, hvor jeg kan vaske den og centrifugere den i maskinen her, som er bedre til det end den jeg har hjemme.

Jeg har planer om at den skal ha’ store trykknapper som knapper og jeg har derfor ikke strikket knappehuller.


Cardiganen er også et eksempel på hvordan strik kan blive, når man strikker i andet garn end det der bliver foreslået i opskriften.  Denne cardigan er i hvert fald markant anderledes end strikkeopskriftens.  

Og ja, jeg kan takke mig selv.  Jeg lavede ikke nogen strikkeprøve.  Jeg tjekkede bare at antal masker i bredden passede, og det gjorde det.  Men ikke i højden.  Dette garn resulterede i øget “højde” på anbefalet pind.  Det betyder at jeg har fået en cardigan med dybt ærmegab og brede ærmer.

Det er i tillæg en tyk og kompakt cardigan til de meget kolde dage, eller til kontoret hvis det offentlige igen skruer ned for varmen.

Selv om at jeg strikkede den længere end angivet i opskriften, ligner den en bomberjakke, men det er selvfølgelig også meget moderne for tiden.  Jeg skal bare ikke fortælle nogen at udgangspunktet er Foundation-cardiganen.


Den har været hyggelig at strikke, men jeg tvivler på, at jeg kommer til at slide den op. 

/Bella

fredag den 15. maj 2026

Grønne Frank...

 

Grønne Frank eller Frankie-sweater i grøn, som der reelt er tale om.  

Som jeg nævnte den anden dag har jeg slået op til endnu en Frankie-sweater af PetiteKnit, denne gang i grøn (farven hedder "Green Grass").  

Garnet er det samme som den lækre version, jeg strikkede som min adventsgave fra Anders.  Nemlig garnet Edy Angola, der er en blanding af 26% alpaka, 66% merino og 8% polyamid.

Jeg er vældig glad for min stribede version, og jeg nød at strikke den.  Det var derfor ikke svært at beslutte at strikke endnu en Frankie-sweater.

Jeg har slået masker op til sweateren et nummer mindre end den første.  Det kan den godt bære på trods af, at jeg er stor fan af boxy-fit-udtrykket.

/Bella 

søndag den 10. maj 2026

Min mors havekrokodille...

 

Det er lidt hektisk her hos mig.  Det er eksamenstid, og jeg læser eksamensopgaver i lange baner.  De kommende uger står den på censurmøder og forberedelse af specialeslutseminar i juni.  

Jeg har også været ramt af en del tekniske problemer med min computer.  Jeg håber, at jeg er kommet dem til livs med rensning og reinstallation af min harddisk.

Jeg får strikket lidt.  Foundationen-cardiganen er for længst blevet færdig, men ikke vasket og fortsat uden knapper.  Den må jeg se at få vist.  

Mit nye strikketøj er en “gammel kending”, jeg har nemlig slået op til en ny Frankie-sweater.

Siden jeg ikke selv er så kreativ for tiden, så lad mig dele en idé fra min mors hånd.

Hvis du trænger til et vittigt indlæg i haven eller på terrassen, kan du gøre som min mor og lave en havekrokodille.

Hun så naturligvis krokodillen længe før du og jeg, og for at være sikker på, at vi også så den, har hun givet den øjne.  

Tja, det er sådan set det hele, et par øjne på et stykke bark, træ eller drivtømmer, og du er i mål.

Den er da sød😍

/Bella 

fredag den 8. maj 2026

Idefix...

 

Idefix, naboens kat, kiggede forbi i går.  

Jeg gik og ryddede op i køkkenet efter aftensmaden, da jeg pludselig opdagede, at han sad og ventede ved terrassedøren.

Jeg ved ikke, hvor længe han har siddet der.

Han kom ind og gik direkte på gæsteværelset.  Eller dvs. det viste sig at døren til gæsteværelset var lukket, så han miavede højt og utilfreds, så jeg måtte spæne ud og åbne ind til værelset.

Måske er det derfor, han muligvis ser lidt misfornøjet ud.

Men det var ikke værre end at han tog sig 1½ times lur.

/Bella 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...