onsdag den 24. april 2013

Hårbøjle-spam…

Med fare for at du synes at det er lidt trivielt, at jeg viser hårbøjler i en uendelighed (så som her, her og her), så skylder jeg dog at vise de hårbøjler, som jeg har lavet på en bredere bøjle.  Nu er du forberedt, for der billedspammes… :-)





Som tidligere nævnt, har jeg som udgangspunkt fulgt Design by Dalkær-vejledningen.  Jeg har dog også gjort mine egne erfaringer. 

Måden jeg laver hårbøjler på, kan kort opsummeres som følger (her forudsættes at stoffet er målt og klippet i forhold til størrelse/bredde på hårbøjlen  -- og jeg stryger ikke fold, som Louise ellers anbefaler.  Det virker bedste for mig uden):

1. Jeg starter med at sætter dobbeltklæbende tape på indersiden af hårbøjlen, helt ud til kanten, hvor stoffet skal på.  Hvis det falder let for én, at sættet stoffet på bøjlen sådan at man trækker stoffet rundt om bøjlen med uret, da til venstre kant.  Ellers omvendt.

2. Herefter lægges stoffet på tapen, så tapen dækkes.  (Jeg bruger dobbeltklæbende tape fra Stokvis med en bredde på 5 mm., og det fungerer rigtig godt).

3. Nu sættes dobbeltklæbende tape på hårbøjlens yderside.  Lige midt på hårbøjlen.  (Jeg har med succes brugt samme smalle tape uanset bredde på hårbøjlen).

4. Nu kommer et lidt tricky sted i processen, nemlig når stoffet skal trækkes rundt om plastikbøjlen.  Men tag fat i hårbøjlen med begge hænder, flad/ret bøjlen ud, og vip stoffet rundt. 

5. Træk herefter stoffet helt på plads, så det ligger glat på oversiden af hårbøjlen.  Check at stoffet ikke er skredet på indersiden, specielt i enderne, og ret til hvis nødvendigt.

6. Sy nu begge ender på hårbøjlen!  (Det er et rigtig godt råd, for det betyder, at det er meget lettere at håndtere og disponere stoffet, når man omlidt skal sy "hårbøjlebetrækket" sammen.  Man undgår i tillæg at komme til at trække stoffet skævt, som dog kan reddes, men gør den afsluttende ende meget vanskelig at sy – det ved jeg af erfaring :-)).

7. "Hårbøjlebetrækket" sys herefter sammen med fine små ’usynlige’ sting, og er nu færdig til brug!  (Det er min erfaring, at det pæneste resultat fås ved at trække stoffet til hårbøjlens kant og sy, og herved bruge kanten til at opnå det usynlige resultat).

Jeg har sagt det før, og siger det igen: God fornøjelse!

Kh.
Bella


Materialer: plastikhårbøjler, stof(rester), dobbeltklæbende tape, nål, tråd og saks.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...