fredag den 8. december 2023

Store julestjerner af papirposer...

 

Jeg er hoppet med på trenden med at lave julestjerner af papirposer -- en populær trend, hvis man skal tro mit Instagramfeed.

Det morsomme er, at jeg havde to sæt Vivi Gade-poser liggende, som jeg har købt på Kreative dage-messen i Fredericia for flere år siden.  

Jeg spurgte Louise, om det var i 2019, at jeg købte dem, men hun mener, at det er tidligere.


Hvorom alting er, jeg havde alt, hvad jeg skulle bruge (poser, her 2 sæt med hver 10 poser (mål: 21x12x6 cm, 80 g.), limstift, blyant, saks og silkebånd + pap til skabelon).

Jeg fulgte vejledningen slavisk, da jeg lavede den første stjerne, hvilket jeg IKKE kan anbefale.

 

For det første, hvis man limer alle poserne sammen, før man klipper mønster, er det meget svært at klippe mønster i poserne, fordi alle lagene af papir gør, at det bliver for tykt at klippe pænt i.

Jeg lavede derfor en skablon, og tegnede let op på hver enkelt pose og klippede mønster efter optegningen på den 2. stjerne jeg lavede.  Det kan jeg anbefale.

For det andet angiver vejledningen at man skal bruge 7 poser.  Det er for lidt, og min den 1. stjerne revnede i papiret -- og er derfor siden blevet kasseret.  (Øv!)

Til min 2. stjerne brugte jeg 10 poser.  Det er meget flot, og jeg vil mene, at jeg kunne have nøjes med 8 poser, men som sagt 7 poser er for lidt.

To tips mere:

1) Det kan virke uklart hvordan man monterer båndet.  Jeg limede først på posen, hvor båndet skulle sidde, så lagde jeg den ene halvdel af båndet på posen.  Herefter limede jeg på båndet, og lagde den anden halvdel af båndet ovenpå, hvorefter jeg limede på det stykke bånd jeg lige havde lagt på, og samlede stjernen ved at folde den ud.

2) Da jeg samlede stjernen ved at folde den ud, holdt jeg stjernen samlet ved at holde mine hænder inde i hver åbning på hver sin side af de sammenlimede sider.  Det jeg gjorde jeg i 4-5 min., til jeg var sikker på at limen holdt. 

Stjernen måler 40 cm. i diameter -- den er stor og flot, og også flot uden lys i.

/Bella

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...