søndag den 2. december 2018

Juletræer af flettestrimler...



Det er første advent i søndag, og sædvanen tro har jeg lavet adventsgaver til min mor, svigermor, Louise og Christina.

I dag har de fået juletræer til potteplanterne (eller hvor de nu vil sætte dem) lavet af flettestrimler og trægrillspyd.

De er så tilpas diskrete, at de kan pynte allerede nu, uden at man kommer til at lide af julelede :-)


De har været super-hyggelige at lave :-)

Jeg lavede nogle prototyper med forskellige placering af huller i strimlen til spyddet, før jeg fik det "svung" i juletræet, som jeg gerne ville have.  

Her udover har jeg raffineret juletræet ved at bruge lim som bliver gennemsigtig -- ja, nærmest usynlig, når den tørrer.

Yderligere et raffinement er, at jeg har jeg lavet en "stopklods" af lim i bunden af træet, så det ikke ryger af pinden.  Og det er der, hvor de små klemmer kommer ind i billeder.  (Man kan også bruge hårnåle). 

Et sidste raffinement er, at jeg har stanset og limet stjerner sammen på spidsen af hver pind.  Man kunne alternativt have klistret stjerneklistermærker på, men de holder ikke.  Det gør de her :-) 



DIY -- trin for trin:

Materialer: 
Flettestrimler (jeg har brugt transparente strimler fra Vivi Gade-design)
Blyant
Lim (jeg har brugt Karen Maries papirlim)
Trægrillspyd
Stjernestansejern
Hul-stansejern
Glimmerpapir
Klemmer eller hårnåle.

1) Glat strimlen ud hvor den har været foldet.

2) Mål op til huller, og marker hul med blyant.  Bemærk, der er længere mellem hullerne i træets bund, og tættere mellem hullerne i træets top. (Jeg har 10 huller ialt).

3) Lav huller med stansejern ved markering på strimlen.

4) Stans stjerner ud og lim dem sammen på toppen af spyddet, og lad dem tørre! 

5) Sæt strimlen på spyddet.  Start med den ende af strimlen hvor hullerne er tættest -- træets top.

6) Lim top og bund fast på "træet", og sæt klemmer på til at holde dem sammen.

7) Skub strimmelbuerne sammen, sådan som træet skal se ud i endelig udgave og sæt klemme på alle "grenene" for at træet holder facon -- ikke lime.

8) Påfør lim i bunden af træet, som, når den er tør, kan holde træet på plads, når du fjerne klemmerne.

9) Lad træet og lim tørre.

10) Nyd dem :-)


Ha' en god første søndag i advent!

/Bella

2 kommentarer:

  1. Tusind tak for en god vejledning! Det skal jeg da straks kaste mig ud i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme! Rigtig god fornøjelse! :-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...