søndag den 23. oktober 2022

Lidt om stiklinger, blå glasdråber og blomsterpinde...

 

Hvis der er noget der er dyrt i Norge, og har været det hele tiden, så er det blomster og planter.

Jeg laver derfor stiklinger.  Og selvfølgelig stiklinger af planter som ikke er så krævende, og derfor kan være alene hjemme i lejligheden.

I denne omgang har jeg lavet stiklinger at Hoya, Paradistræ og Guldranke.  Hoya og Paradistræ til lejligheden og Paradistræ og Guldranke til kontoret.   

Hoyaen skal med tiden danne en krans, og mens jeg venter på at det kommer til at ske, har jeg pyntet med disse smukke blå glasdråber, som jeg har købt på en sommerferie på Ærø for nogle år siden.

Tricket til at få dem til at hænge så fint, og uden at de glider ned af metalbøjlen, er tape.  Helt præcist fire stykker tape.  

På billedet nedenfor, kan man til ventre for den første glasdråbe ane tapen.  Effektivt og diskret. 


Moderplanten til Hoyaen står på det store gæsteværelse hjemme (se billedet nedenfor).  Den er en stikling, som jeg fik for ca. 20 år siden.  Faktisk, hvis sandheden skal frem, så "lånte" jeg stiklingen på en restaurant.  Jeg nippede et blad af og tog det med hjem, fordi Hoyaen på retauranten var ualmindelig flot.  Bladet blev sat i vand, slog rødder, blev plantet, og er siden blevet til denne gigantisk store Hoya, og nu mor til planten her i Oslo. 


Paradistræerne har jeg knækket af en stor plante, som en kollega på Instituttet har.  De er meget nemme, og skal bare plantes direkte i jorden, så slår de rødder.

Men pludselig manglede jeg blomsterpinde, som kunne hjælpe de nye unge planter med at holde balancen.  

I køkkenskuffen lå spisepinde fra take-away, og vupti, så blev de konverteret til blomsterpinde😂
 

 /Bella

2 kommentarer:

  1. Sikke nogle fine stiklinger- og god ide med spisepindene. Er også vild med dine dråber- så flot en farve.😊

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...