fredag den 18. august 2023

"Året rundt"-blusen er færdig...

 

Jeg er blevet færdig med blusen "Året rundt" af Marianne Isager.  

Det er en smuk og let bluse med 3/4 ærmer og boxy fit.  

Den er strikket fra ærme til ærme i en tråd alpaca (her fra Isager i farven grå) og en tråd silk mohair (rester fra tidligere projekter).

At blusen er strikket fra ærme til ærme ses tydligt på billeden nedenfor, hvor jeg har spændt blusen op for efterfølgende at dække blusen med fugtige viskestykker.  


Og ja, sådan optog blusen spisebordet et døgns tid.

Herefter var der bare tilbage at samle masker op i halsen og strikke halskanten. 

Her skulles der strikkes 8-10 pinde, men jeg læste det som 8-10 cm, og strikkede alt for langt inden jeg opdagede fejlen.  Jeg måtte trevel op og endte med at lukke af i 12. pind, tror jeg.


Men jeg tror at jeg trevler op, og lukker af som anført i 8.-10. pind, for jeg synes at rullekanten er for voldsom.  

Jeg er ellers meget tilfreds.

Jeg må afsluttende kommentere på opskriften, for jeg havde store forventninger til opskriftens kvalitet og læsbarhed, men blev lidt skuffet.  

Isager er et veletableret brand med kvalitetsgarner, smukke strikkedesign og tilhørende opskrifter.  Jeg forventede derfor en klar og forståelig opskrift.  

Jeg oplevede at der var fejl i opskriften i den størrelse jeg strikkede (str. L).  Jeg skrev til firmaet og gjorde opmærksom på fejlen, som nu skulle være rettet.  Men opskriften var også meget indforstået, f.eks. ved man åbenbart, at når der står at man skal lave udtag, så er det som strikket opslag (med mindre andet er nævnt), og indtag, må man selv regne ud.  Hertil kom uklare formuleringer om fremgangsmåde i forbindelse med halskanten på forstykket, som jeg selv bølvede med en hel formiddag inden Lene kom mig til undsætning.  Det er selvfølgelig også indlysende, at man skal lade siden på det kommende rygstykke hvile, mens man strikker forstykket det, men derfor kan man godt skrive det.  

Oplevelsen sætter PetitKnits meget klare opskrifter i perspektiv og forklarer den succes det firma nyder.  Eller strikkeropskrifter fra Ditte Larsens hånd, for den sags skyld. 

/Bella

2 kommentarer:

  1. Det er en meget flot trøje, jeg kan godt lide de der riller i forskellige kulører. Men jeg fatter ikke når du og andre fremhæver Petiteknits opskrifter som klare og letforståelige. Det må være noget med min hjerne, for jeg måtte læse opskriften (Stochkolm Slipover) mindst 4 gange inden jeg begyndte at forstå noget af den ;) Og jeg plejer altså at forstå andre opskrifter - også på fremmedsprog - så jeg følte mig totalt dum.

    SvarSlet
  2. Hov, der sker vist sære ting. Nu er dine svar-kommentarer forsvundet. Og min nye kommentar dukkede aldrig op.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...