tirsdag den 24. oktober 2023

Perlekæde med blomsterlås...

 

Det her er den tredje og sidste perlekæde fra perlerne i poserne.  I det oprindelige blogindlæg, var disse ferskvandsperler forslag nr. to og designet med perlerne i den sidste pose.

Jeg har valgt en smuk lås i sølv med form som en blomst, der har indlæg af perlemor.

Her er låsen inden den er monteret, mens perlekæden er strenget op og klar til at blive syet.

Nedenfor kan man se hvordan jeg ved monteringen af låsen benytter trådforstærker, sådan at perletråden beskyttes og slidtage minimeres.

Perlekæden er som sædvanlig syet på almindelig perletråd slået af tre tråde og med knude mellem hver perle.

Den afsluttende knude er altid lidt større end de øvrige knuder, dels fordi den er dobbelt, og dels fordi perletrådens ender brændes for at forsegle afslutningen.

På billedet nedenfor kan man ane den afsluttende knude mellen 3. og 4. perle til venstre for låsen.

Den opmærksomme læser vil også bemærke, at der er to perler mindre i den færdige perlekæde i forhold til den opstrengede perlekæde, hvor der afslutsningsvis er fire mørke knapperler før den lyse, mod nu kun to mørke knapperler.

Det er fordi jeg strengede perlekæden op på "slum".  Mens jeg syede perlekæden sammenholdte jeg længden på perlekæden med længden på den perlekæde af restperler, som jeg syede først på sommeren, og hvis længde er hel perfekt.  Derfor er der to perler mindre end udgangspunktet, for ellers ville perlekæden blive for lang til mig.

/Bella

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...